1400-05-30 06:48
3570
0
75820
به ثمر نشستن حفاری های نفتی در گمیشان؛

بوی نفت و گاز از شمال ایران به مشام رسید/ تحول اقتصادی در انتظار گلستان

حفاری نفت و گاز در گلستان که از فروردین ماه امسال آغاز شد و اکنون به عمق 2400متری رسیده اثراتی از نفت و گاز در آن دیده شده است و بعد از انجام آزمایشات می توان گفت که میزان و مرغوبیت آن چقدر است.

به گزارش گلستان ما؛ بعد از فراز و فرودهای اکتشاف نفت از دریای خزر در ایران سرانجام دکل های حفاری نفت و گاز در فروردین ماه امسال در در منطقه گمیشان نصب شد .

جایی که از ۷۰ سال گذشته بوی نفت و گاز به مشام رسید و با حفر حدود ۱۶ حلقه چاه اکتشافی در آن زمان و نرسیدن به نتیجه تا سال ۱۴۰۰ کنار گذاشته شد.

البته طی این سال ها اولویت وزارت نفت، ادامه عملیات اکتشاف و استخراج نفت در جنوب کشور و شاید یک از دلایل مسکوت ماندن پروژه های نفتی در شمال ایران بود.

 بار دیگر در دهه ۹۰، مسئولان گلستانی و شرکت نفت خزر از اکتشاف نفت و گاز در منطقه صوفیکم آق‌قلا خبر دادند اما در آن زمان مخالفت‌هایی از سوی جمعی از فعالان محیط زیست درباره مخاطرات این پروژه برای زیستگاه روباه ترکمنی شد، هر چند این پروژه تا عمق ۲ هزار و ۲۷۰ متری هم انجام شد اما به یکباره بدون هیچ توضیحی متوقف و تجهیزات جمع‌آوری و از استان خارج شد و نتایج آن هم اطلاع رسانی نشد.

با این پیش زمینه بار دیگر پس از انجام مراحل مطالعاتی و زمین‌شناسی با مکان یابی انجام شده اولین دستگاه دکل حفاری در بهمن ماه سال گذشته وارد گلستان شد و کار اکتشاف نفت و گاز در ۱۴ فروردین ماه کلید خورد.

به گفته؛ محمدرضا سکوتی، مدیر طرح اکتشاف خزر جنوبی و دشت گرگان؛ با تصویب وزارت نفت مطالعات این طرح در سال ۹۶ آغاز شد و دو سال طول کشید و بر اساس مطالعات همکاران متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه صنعت نفت شواهدی پیدا کردیم که این نقطه در شمال گمیشان را بهترین نقطه برای حفاری نشان می داد و بر این اساس آن را علامتگذاری و به شرکت نفت معرفی کردیم.

کارشناسان می گویند؛ به احتمال فراوان ذخایر مشترک نفت و گاز بین ترکمنستان و ایران (در منطقه گلستان) وجود داشته باشد زیرا منطقه بَلخان‌آباد ترکمنستان که از آن به " نبیت کوه" یا کوه نفت یاد می‌شود تنها ۱۳۰کیلومتر با ترکمن صحرا در استان گلستان فاصله دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس پیشتر گفته بود؛ دولت هزینه بسیاری در عسلویه انجام می‌دهد برای این است که بتوانیم سهم خود را از ذخایر مشترک بگیریم؛ در گلستان هم احتمال وجود این ذخایر مشترک وجود دارد و باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

وی بیان کرد: همه تمرکز اکتشاف و استخراج نفت و گاز در غرب و جنوب کشور بوده این در حالی است که برای تأمین انرژی موردنیاز استان‌های شمالی باید از منابع نفت و گاز خزر استفاده کنیم.

رمضانعلی سنگدوینی معتقد است؛ چاه‌های نفت و پالایشگاه‌های کشور در یک منطقه وجود داشته باشد، می‌تواند به ضرر کشور باشد و اگر در شمال به ویژه در گلستان به نفت یا گاز برسند، وزارت نفت باید فکری برای استخراج آن داشته باشد.

قرارداد پروژه اکتشاف نفت و گاز در گمیشان ۱۰ میلیون یورو است

قرارداد پروژه اکتشاف نفت و گاز در گمیشان ۱۰ میلیون یورو است و مدیران پروژه همان زمان اعلام کردند که با برآوردهای انجام شده به احتمال بسیار زیاد با حفر چاه هیرکان به منابع گازی در استان گلستان دسترسی پیدا خواهند کرد و در صورتی که این اتفاق به هر دلیلی رخ ندهد حفر چاه دوم بلافاصله آغاز خواهد شد.

استاندار گلستان از همان ابتدا با ابراز خوشبینی به طرح در منطقه بیان کرد: اگر این چاه به نتیجه برسد منشاء تحولات صنعتی در گلستان خواهد شد.

هادی حق شناس افزود: گاز در پتروشیمی گلستان قابل تبدیل به فرآورده های مختلف است که به محصول نهایی تبدیل خواهیم کرد و موجب خیر و برکت برای مردم استان به ویژه مردم گمیشان خواهد شد.

۲۷ مردادماه فیلمی مبنی بر کشف نفت و گاز درفضای مجازی استان گلستان منتشر شد.

با پیگیری های خبرنگار گلستان ما مشخص شد که این ویدئو صحت داشته و آثاری از نفت و گاز در چاه های حفر شده  مشاهده شده است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما درباره آخرین وضعیت اکتشاف و نفت و گاز در گلستان اظهار کرد: پروژه هیرکان یک تا عمق ۳هزار متری است که اکنون حدود ۲۵۰۰ مترحفاری شده و آثار مشاهده شده نشانه ای از نفت و گاز را نشان می دهد.

وی ادامه داد: البته هنوز ۶۰۰ متر تا عمق مورد انتظار مانده است ضمن اینکه باید آزمایشات انجام شود و ظرف یک ماه و نیم تا ۲ ماه آینده نتایج نهایی اعلام می شود.

به گفته رئیس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی؛ استخراج گاز و حتی نفت از دریای خزر و نیاز کشور حتما نقطه امنی در روابط تجاری ما با همسایگان و حتی کمک کننده برای استان های همجوار مانند خراسان جنوبی و... خواهد شد.

وی تاکید کرد: روابط با همسایگانی مثل ترکمنستان که قرابت فرهنگی و مراودات تجاری، اقتصادی و انرژی داریم، تحکیم بخشیده می شد.

سنگدوینی با بیان اینکه این حق مردم استان گلستان است که از این موهبت بهره مند شوند، بیان کرد: استان گلستان از نظر مسیر مصرف انرژی گاز در انتهای خط لوله انتقال شبکه قرار دارد لذا در زمان هایی که با مصرف زیاد گاز رو به رو باشیم با افت و یا قطعی گاز مواجه می شویم که با استخراج گاز دیگر مشکلات اینچنینی بوجود نخواهد آمد.

گفتنی است؛ امیدواریم با به ثمر نشستن اکتشاف نفت و گاز خزر در گلستان، وضعیت درآمدی و اقتصادی این استان متحول شود و مردم این استان که سالیان سال منتظر سرمایه گذاری های کلان در استان هستند به سمت رونق اقتصادی ومعیشت مردم بروند و تجربه های تلخ مسکوت ماندن بیش از یک دهه پروژه هایی چون پتروشیمی و تصویب منطقه آزاد و پروژه های گردشگری تکرار نشود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.